سریال< بانو> توهین به یزدی ها

محمد رضا حایری زاده

روزنامه نگار-سرپرست کیهان دریزد

ساخت سریال ها و فیلمها در شهرستانها و مناطق مختلف کشور و استفاده ا بازیگران محلی در نقش ها و جایگاهها ی مناسب و هماهنگ با فرهنگ منطقه و همچنین معرفی درست تاریخ و تمدن و فرهنگ آن سرزمین ،حرکتی شایسته و قابل تقدیر است .
متاسفانه بعضا مشاهده می شود که این حرکت کاملا در نقطه مقابل ،یعنی معرفی نادرست فرهنگ منطقه و استفاده از بازیگران محلی در نقش های دست چندم و همگی در قالب نوکر،کلفت ،دربان، سرایدار منشی وآبدارچی و غیره نمود پیدا می کند وآنهم در سریالی که فاقد هدف و محتوای خاصی می باشد ،پیامدی جز،تخریب چهره،شخصیت وفرهنگ وتمدن آن منطقه ،چیز دیگری ندارد .
برخی تهیه کنندگان و کارگردانان برای پایین آوردن هزینه ها ی مجموعه خود ،سعی می کنند در مناطق مختلف کشور ،از بازیگران محلی در نقش های دست چندم استفاده نمایند و مبلغ کمتری به عنوان دستمزد پرداخت نمایند ،اما این حرکت اگر به قیمت سست شدن پایه های فرهنگ اصیل و ریشه دار و تاریخ و علم ودانش آن مرز و بوم بینجامد،قطعا امری محکوم و ناپسند است .
در سریال بانو که از شبکه سوم سیما در حال پخش است عینا چنین حرکتی شکل گرفته و تفاوتی ندارد که در یزد ساخته شده باشد و یا در نقطه دیگر از این کشور پهناور وبا آداب و رسوم خاص خود ،بلکه نکته اینجاست که استفاده از بازیگران محلی به عنوان نوکر، کلفت ،سرایدار،آبدارچی و راننده و....تنها،صحبت کردن آنها با لهجه یزدی ،توهینی آشکاربه مردم یزد و حتی شهرستانی ها است  که دارای غنی ترین تمدن و فرهنگ وانسانهایی بزرگ وشخصیتهای فرهیخته و علمی و اندیشمند و دانشگاهی و.....می باشد .
بدون شک اگر این سریال با همین شیوه در نقطه دیگری از میهن اسلامی ساخته  می شد و به جای چند بازیگر یزدی که نقش پادویی را در آن بازی می کنند ،بازیگران کرمانی ،شیرازی،اصفهانی و...بودند.اهانت آشکار به شخصیت های وجودی و انسانی مردم آن منطقه نیز به شمار می آمد .
آیا براستی تنها مرکز نشینان و آنها ئیکه فاقد لهجه هستند ،انسانهای تحصیل کرده
متفکر،پزشک،مدیر،سیاستمدار،وبا شخصیت می باشند و هر شخصی که دارای لهجه و شهرستانی است باید د ر سریال ها ومجموعه ها ی تلویزیونی ،نقش خدمتکار وتوسری خور و....را بازی کند ؟؟!!
اگر سریالی نظیر "بانو" دارای محتوا ی غنی و قوی بود،شاید می شد تا حدودی این نقش ها ی دست چندم بازیگران شهرستانی را هضم کرد،اما تمامی شخصیتها ی انسانی ،وجودبزرگان و اندیشمندان و فرهنگ غنی و کهن شهرستان ها را باید در باغی به نام" کفتر خون "دفن شده دید.
مشاغلی که در این سریال از آن نام برده می شود ،شغل های شریف و محترمی هستند ،اما اینکه در یک مجموعه تلویزیونی با آنهمه بیننده در سراسر کشور ،مردم یک منطقه را مجموعا در قالب یک پادو معرفی کنیم و هیچ اشاره ای به توان عظیم علمی،مدیریتی،فرهنگی و شخصیتی آنها در حالیکه از فضا و امکانات و حمایتهای مسئولین استان نیز در ساخت این مجموعه بهره گرفته شده ،نشود،ظلمی مضاعف و نا بخشودنی است .
این واقعیت را باید پذیرفت که خیل عظیم سازندگان فیلم ها و سریال ها و حتی مجموعه "بانو"خودشان شهرستانی هستند ،پس چگونه راضی می شوند که در مجموعه هائیکه با دست خود می سازند ،به تحقیر و کوچک کردن مردم مناطق مختلف کشور بپردازند .
از این نکته نیز نباید گذ شت که وقتی یک  سریال تلویزیونی از یک کارگردان یزدی در شبکه سراسری پخش شده و این کارگردان مثلا برای محکوم کردن فرهنگ خرافه پرستی ،همشهریان خود را ساده لوح ،خرافه پرست،و بی فرهنگ نشان می دهد تا دیگران برای لحظاتی سرگرم شوند و بخندند ،از برخی کارگردانان مرکز نشین ،ساخت سریال هایی با این مضمون ها ،جای تعجب ندارد زیرا که خودمان به آنها آموخته ایم .


یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا